Siyasetin Aptallığı Aklın Bilgeliği

      Nasr Ebu Zeyd                                          Ağustos 2011, Sayı: 204, Sayfa: 66

 

Ölümünden bir ay kadar önce kendisiyle yapılan bir söyleşide Ebu Zeyd, Batı dünyasındaki siyaseti
şöyle eleştiriyordu: “Siyasetin aptallığı akıl ve bilgeliğe hükümran olmaktadır.” Sadece siyaset karşısında
değil, dini ve bilimsel-entelektüel düşünce karşısında da eleştirel bir tavra sahip olan Zeyd,
İslâm içinde bir “aydınlanmaya” inanmış olmasından dolayı tartışmalı görüşleri de olan bir aydındı.
O, Kur’ân’ın tarihsel ve beşerî okumasını önermektedir. Buna göre, Kur’ân’ı tarihsel bir açıdan
okumamak ve Kur’ân’da geçen lafızların tarihsel olabileceklerini göz ardı etmek Kur’ân’ı anlamamak
demektir. Ebu Zeyd`in temel hedefinin, vahye kutsal gözüyle bakan İslâmî düşüncenin değiştirilmesi
ve Kur`an’ın akılcı, bilimsel ve önyargısız kriterler ışığında okunması olduğunu söyleyebiliriz. O
nedenle kendisi gibi ona bakışlar da itidalden uzaktı. Ebu Zeyd’in Kur’ân hakkındaki görüşleri, belki
de onu değerlendirmede en önemli mihenk taşı olacaktır. Onunla yapılan bu söyleşiyi Ebu Zeyd’in
bu yönlerini dikkate alarak okumakta fayda var. (Umran)

     Ölümünden bir ay kadar önce kendisiyle yapılan bir söyleşide Ebu Zeyd, Batı dünyasındaki siyaseti şöyle eleştiriyordu: “Siyasetin aptallığı akıl ve bilgeliğe hükümran olmaktadır.” Sadece siyaset karşısında değil, dini ve bilimsel-entelektüel düşünce karşısında da eleştirel bir tavra sahip olan Zeyd, İslâm içinde bir “aydınlanmaya” inanmış olmasından dolayı tartışmalı görüşleri de olan bir aydındı. O, Kur’ân’ın tarihsel ve beşerî okumasını önermektedir. Buna göre, Kur’ân’ı tarihsel bir açıdan okumamak ve Kur’ân’da geçen lafızların tarihsel olabileceklerini göz ardı etmek Kur’ân’ı anlamamak demektir. Ebu Zeyd`in temel hedefinin, vahye kutsal gözüyle bakan İslâmî düşüncenin değiştirilmesive Kur`an’ın akılcı, bilimsel ve önyargısız kriterler ışığında okunması olduğunu söyleyebiliriz. O nedenle kendisi gibi ona bakışlar da itidalden uzaktı. Ebu Zeyd’in Kur’ân hakkındaki görüşleri, belkide onu değerlendirmede en önemli mihenk taşı olacaktır. Onunla yapılan bu söyleşiyi Ebu Zeyd’in bu yönlerini dikkate alarak okumakta fayda var. (Umran)

Yazının Devamı İçin Tıklayınız.

 


  • Sayı: 364
  • Sayı: 363
  • Sayı: 362
  • Sayı: 361
  • Sayı: 360
  • Sayı: 359
  • Sayı: 358
  • Sayı: 357
  • Sayı: 356
  • Sayı: 355
  • Sayı: 354
  • Sayı: 353